Franczyza to specyficzna forma prowadzenia biznesu, skierowana do osób, które chcą prowadzić własną działalność, ale nie do końca mają na nią własny pomysł. Wiele firm poszukuje partnerów biznesowych, którym na ściśle ustalonych zasadach (licencji franczyzowej) powierza know-how marki w zamian za jej rozwijanie na lokalnym rynku.
Franczyza – czy to biznes dla mnie?
Przejście „na swoje” to marzenie wielu osób pracujących na etacie. Jest to ryzykowna decyzja wymagająca wiele odwagi. Z drugiej jednak strony oznacza nowe perspektywy i możliwości, bo kto nie chciałby być sam sobie szefem? Z myślą o osobach marzących o własnej działalności, ale nieposiadających oryginalnego pomysłu na biznes, który miałby szansę rozwinąć się i przetrwać na wymagającym rynku. Dla tych osób powstał model franczyzowy. Marki o ugruntowanej pozycji na przekazują swoim partnerom gotowy wzorzec prowadzenia biznesu w oparciu o szczegółowe umowy franczyzowe.
Główne zasady umowy franczyzowej
Rozpoczęcie współpracy w modelu franczyzowym wymaga posiadania odpowiedniego kapitału. Kwota ta jest zależna od branży i skali prowadzonego biznesu. Niektóre firmy pobierają też opłaty franczyzowe związane np. z kosztami marketingu czy reklamy, choć ta kwestia jest regulowana indywidualnie przez każdego franczyzobiorcę. Franczyzodawca przekazuje na ręce swoich partnerów biznesowych licencję na posługiwanie się znakami towarowymi marki oraz udostępnia wiedzę na temat prowadzenia danego biznesu i obowiązujące w nim zasady. Franczyzobiorca jest zobligowany do przyjęcia określonych reguł obowiązujących w danej sieci. Ponieważ obu stronom zależy na jak najefektywniejszym prowadzeniu biznesu, franczyzodawca bardzo często oferuje wsparcie w doborze lokalizacji, przeprowadza szkolenia oraz udostępnia wspólny system IT. Dba również o marketing i reklamę, wspiera franczyzobiorcę w akcjach promocyjnych.
Zobacz też: Pomysły na kobiecy biznes
Jeden biznes, wiele możliwości
Dzięki prowadzeniu biznesu pod znaną marką, możesz robić to, co naprawdę Cię interesuje z dużą szansą powodzenia – jeśli interesujesz się modą i marzysz o własnym butiku, nie musisz od razu szyć i projektować ubrań. Jeśli Twoją pasją jest gotowanie, możesz otworzyć knajpę pod znanym szyldem – dzięki temu nie będziesz musiał tracić energii na budowanie rozpoznawalności marki od podstaw!
Franczyza, to trudny biznes. Bo ze swoich dochodów oddajesz im. Tak więc nie zawsze jest pięknie. np. znane sklepiki spożywcze. Tam karają, za wszystko, aby mniej dać zarobić franczyzobiorcy. Więc, nie tak kolorowo. Zanim podejmie się wspólpracę na zasadach franczyzy, trzeba dokładnie sprawdzić warunki współpracy, bo można wpaść w niezłe bagno.
Oczywiście, wszystko ma swoje wady i zalety. Każdy też jest na innym etapie jeśli chodzi o umiejętności marketingowe i dla jednego zbudowanie własnej marki to coś w czym sie sprawdzi i spełni, ale jest dużo osób, które nie do końca mają na to wszystko pomysł. Wtedy też powiedzmy, że mamy jakieś zaplecze how know na start. Znam marki, które mają ogromne obostrzenia, ale też takie z którymi sie dobrze współpracuje. Przede wszystkim czytać, pytać na grupach, dowiadywać się jak najwięcej o firmie z którą chcemy współpracować. Dlatego też niebawem ukaże się artykuł dotyczący plusów i minusów takiej działalności.