Wyobraź sobie, że chcesz wejść na stronę internetową, która długo się ładuje, zacina – najpewniej zapamiętasz, aby więcej nie tracić na nią czasu i nie będziesz otwierać takiego linku. Oznacza to też, że taka witryna nie została zoptymalizowana pod kątem SXO, co prawdopodobnie fatalnie odbije się na wizerunku marki. Czym jest Search Experience Optimization i dlaczego musisz znać jego zasady, troszcząc się o stronę firmową?
SXO – co to takiego?
SXO, czyli Search Experience Optimization, to połączenie skrótów SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). To działania, których celem jest, aby strona była widoczna dla użytkowników Internetu także ze względu na jej łatwą obsługę, przejrzystość, wygodne użytkowanie.
Takie witryny mają szanse nie tylko znajdować się wysoko na liście wyszukiwania Google, ale są też częściej odwiedzane. Internauci spędzają na nich więcej czasu, sprawnie się po nich poruszają, zaglądają do wielu zakładek, co przekłada się na ich jeszcze lepszą widoczność w sieci.
Co składa się na SXO?
Aby strona internetowa była przyjazna dla użytkowników, trzeba zadbać:
- o treści dopasowane do grupy docelowej
W zależności od specyfiki witryny używaj języka branżowego, specjalistycznego lub umieszczaj na niej przystępne, ale angażujące treści. Jeżeli teksty na stronie nie będą dopasowane do potencjalnych klientów, nie wzbudzą zainteresowania – Internauta nie będzie chciał do nich wracać;
- o wersję na urządzenia mobilne
Użytkownicy Internetu coraz częściej kupują odzież, zamawiają bilety czy umawiają się na wizytę u fryzjera, korzystając ze smartfonów. Dlatego strona internetowa musi świetnie wyglądać zarówno na ekranie monitora, jak i na wyświetlaczu urządzenia mobilnego. Jej treść musi być w pełni widoczna, a poruszanie się po niej tak samo wygodne jak w przypadku wyświetlania jej na laptopie;
- o jej szybkość
Przeanalizuj, czy wszystkie podstrony witryny ładują się równie szybko, czy nie zacinają się – w przeciwnym razie ucierpi na tym wizerunek twojej marki;
- o jej intuicyjną obsługę
Sprzedajesz ubrania, a może dajesz swoim klientom możliwość zamawiania jedzenia za pośrednictwem strony internetowej? W takim razie zatroszcz się, aby cały proces zakupów był przejrzysty, maksymalnie intuicyjny. Przystępny formularza, czytelne pola, miła dla oka szata graficzna sprawiają, że witryna zyskuje w oczach użytkowników Internetu.
SXO – zalety
Czego możesz się spodziewać, jeżeli wdrożysz działania z zakresu SXO?
- lepszej widoczności strony internetowej – będzie zajmować ona lepszą pozycję w SERP, dlatego dotrze do większej liczby odbiorców;
- zdobycia stałych, zaufanych klientów – twoja strona jest tak przyjemna w obsłudze i miła oka, że trudno z niej wyjść? Oznacza to, że będą mieli z tym problemy także twoi klienci, którzy będę chętnie ją odwiedzać i składać zamówienia w twojej firmie;
- prestiżu dla marki – twoja marka będzie uchodzić za wiarygodną, godną zaufania i dbającą o klientów – przełoży się to na jej renomę.
Wyjdź naprzeciw użytkownikom Internetu i spraw, że twoja witryna będzie dla nich wyjątkowo atrakcyjna. Efektem tego będzie lepsza widoczność strony, większa rozpoznawalność marki i zyski.