Jak założyć sklep internetowy w 2021?

0
23

Z cyklu biznes dla kobiet online: sklep internetowy

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są zalety sprzedaży Internetowej
  • Jak otworzyć własny e-sklep
  • Kiedy warto zainwestować w handel on-line

Biznes online i sprzedaż internetowa nieodmiennie mają się coraz lepiej. Zwłaszcza okres pandemii i ograniczonego dostępu do sklepów stacjonarnych sprawiają, że coraz więcej Osób decyduje się pracować na własny rachunek. I otwierają handel w Internecie. Takie rozwiązanie ma wiele zalet dla obu stron. Jest prosto, szybko, wygodnie i coraz bezpieczniej dzięki profesjonalnym firmom czy systemom ocen Sprzedających. Jeśli i Ty zastanawiasz się, jak by to było mieć swój własny sklep, czytaj koniecznie! Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Komu, co, jak i dlaczego chcesz sprzedawać? Jak dotrzesz do Klientów? Musisz wiedzieć, kim są oraz gdzie i czego szukają.
  • Jak będzie wyglądać wysyłka? Firmą kurierską? Pocztą? A pakowanie przesyłek?
  • Jaki wybrać model płatności?
  • Zdjęcia i opisy produktów – skąd je weźmiesz?
  • Koszta. Ile musisz sprzedać produktów, by zarobić? Jakie będą koszta miesięczne?
  • Czy są jakieś ograniczenia prawne czy formalne? Co musisz załatwić, by wystartować?
  • Ile chcesz przeznaczyć na to czasu i kiedy? kto ewentualnie Cię zastąpi?
  • Jaki model sprzedaży Ci odpowiada? Rozważasz dropshipping czy ważny jest dla Ciebie kontakt z produktem?
  • Czy i gdzie będziesz magazynować produkty?
  • Jaką formę działalności gospodarczej wybierzesz?
  • Jaka forma opodatkowania będzie dla Ciebie korzystna?
  • Czym się wyróżnisz? Może wyjątkowe opakowanie, jakiś gratis albo gwarancja szybkiej wysyłki przekonają Nabywców?

Po zastanowieniu się możesz zacząć budować swój własny sklep Internetowy.

Dlaczego warto postawić na e-commerce? 

  • Wygoda i bogaty wybór dla Kupujących;

Konsumenci chcą mieć wybór. Nie chcą też tracić czasu na żmudne przeszukiwanie sklepów stacjonarnych. Owszem, miło jest wybrać się z przyjaciółkami do galerii handlowej w poszukiwaniu modnych ciuchów, wypić kawę i poplotkować. Teraz jednak na kliknięcie masz dokładnie taką sukienkę, jakiej potrzebujesz. Możesz sprawdzić rozmiar, skład, pochodzenie i opinie innych Konsumentek. Dlaczego nie oferować swoich produktów właśnie w ten sposób?

  • Niskie koszty obsługi w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi;

W Internecie można sprzedawać wszystko: ebooki, kursy, ale również produkty fizyczne. Niestety, koszt ich magazynowania i obsługi sklepu stacjonarnego “zjada” cały zysk ze sprzedaży. Jak temu zaradzić? Tnąc koszty. Inwestując w wirtualne biuro i sklep internetowy redukujesz miesięczne zobowiązania do absolutnego minimum. Nie płacisz dodatkowo za czynsz, nie musisz zatrudniać takiej ilości pracowników… A to oznacza, że szybciej i pewniej staniesz na nogi. Jeśli sprzedajesz krótkie serie produktów czy rękodzieło i nie potrzebujesz ogromnej przestrzeni magazynowej – rozważ koniecznie założenie sklepu internetowego. Nie zapomnij tylko o uwzględnieniu w cenniku kosztów wysyłki!

  • Możliwość wyboru platformy lub wersji spersonalizowanej sklepu;

Sklep internetowy można założyć samodzielnie w wersji standardowej lub korzystając z pomocy specjalistów, którzy dostosują go specjalnie do Twoich potrzeb. Jeśli możesz pozwolić sobie na personalizację wyglądu i funkcjonalności, na pewno wyróżnisz swoją ofertę.

  • Możliwość podpięcia sklepu pod własną stronę lub bloga;

Kierowanie ruchu w Sieci może i powinno prowadzić od Twojej strony lub bloga aż do sklepu internetowego. Dla wygody Twojej oraz sprzedających warto podpiąć sprzedaż online pod własną witrynę. Tak jest szybciej, prościej, wygodniej i oczywiście taniej. Nie wspominając o tym, że większa kompatybilność sklepu i bloga to mniejsze prawdopodobieństwo usterek czy niechcianych błędów.

  • Możliwość postawienia sklepu samodzielnie lub skorzystania z usług profesjonalistów;

Jeśli nadal masz obawy możesz skorzystać z gotowych szablonów, kursów lub… usług informatyków. Wiele firm (jak Web Vave) oferuje pełną obsługę Klienta: Od hostingu, przez budowę sklepu internetowego aż po serwis. Wszystko jest więc przygotowane specjalnie dla Ciebie i dokładnie tak, jak chcesz.

  • Oszczędność czasu;

Zakładanie własnego sklepu internetowego wcale nie musi być trudne. Jest też mniej czasochłonne, niż urządzanie sklepu stacjonarnego. Ewentualna przeprowadzka również jest o wiele mniej problematyczna. Klienci z kolei z pewnością docenią, że nie muszą już tułać się po galeriach handlowych a upatrzony skarb zostanie im dostarczony pod same drzwi! W modelu dropshippingu (o którym będzie jeszcze mowa) skraca się również czas dostawy.

  • Możliwość dotarcia do większej ilości Klientów;

Sklep stacjonarny obsługuje zazwyczaj Klientelę z najbliższej okolicy. Tymczasem w Internecie dystans nie jest żadną wielką przeszkodą: Może najwyżej zaczekasz nieco dłużej na dostawę. W Sieci możesz obsługiwać ludzi z całego kraju a nawet działać poza granicami, zakładając działalność gospodarczą tam, gdzie to najbardziej opłacalne. Co to oznacza? Mniejszym kosztem możesz obsłużyć więcej chętnych!

  • Atrakcyjny sposób prezentacji produktów;

Możliwość dodania najlepszych zdjęć i ciekawego opisu to wielkie zalety: W ten sposób eksponujesz zalety Twojego asortymentu i się wyróżniasz. Jeśli do tego zaprzęgniesz do pomocy media społecznościowe zwiększysz szanse na powodzenie. Im więcej Klienci będą wiedzieć przed zakupem tym większa szansa, że zaufają właśnie Tobie i złożą zamówienie.

  • Obsługujesz Klientów z dowolnego miejsca na świecie!

Teraz bonus dla Ciebie: Nie musisz tkwić w korkach ani przekładać planów urlopowych. Twój sklep jest dokładnie tam gdzie Twój laptop i dobre wi-fi. Na działce. Pod namiotem. Na plaży. Gdzie chcesz. Jesteś wolna i to Ty decydujesz gdzie i kiedy pracujesz.

  • Możliwość rozwijania biznesu “po godzinach” w domowym zaciszu;

Chcesz iść na swoje ale się boisz? Masz fajny produkt który jest dobrze oceniany przez przyjaciółki? Może już masz za sobą pierwsze transakcje? Jeśli tak, e-biznes jest strzałem w przysłowiową “dziesiątkę”. Możesz go rozwijać po godzinach, w weekendy czy będąc na urlopie macierzyńskim. Niższe koszty początkowe i elastyczność zapowiadają łatwiejszy start. Spróbujesz? Przecież niczym nie ryzykujesz.

zakładanie sklepu internetowego, krok po kroku

Gdzie założyć sklep internetowy?

Skoro już klamka zapadła, pora wybrać najlepszą dla siebie ofertę sklepu internetowego. Weź pod uwagę całościowe koszty, ograniczenia, funkcjonalności, ewentualne wsparcie techniczne i bezpieczeństwo. Przeczytaj koniecznie, czy platforma nakłada ograniczenia odnośnie liczby miejsca na dysku, ilości produktów czy transferu. Uwzględnij też koszty dodatków. Niektóre firmy pobierają też prowizję od sprzedaży, miej to na uwadze!

Z punkt widzenia Klienta taki sklep internetowy powinien:

  • Mieć prostą, łatwą do zapamiętania nazwę;
  • Powinien być atrakcyjny wizualnie;
  • Powinien być zintegrowany z Allegro czy z innym Marketplace;
  • Powinien być prosty i intuicyjny: Proces zakupu ma przebiegać możliwie szybko i sprawnie, bez irytującego przeklikiwania się pomiędzy podstronami;

Sky-Shop

Sky Shop to dobry pomysł dla Osób, które nie chcą mieć problemu z dropshippingiem czy podpięciem swojego sklepu pod Allegro czy Facebooka. Na czym polega sam dropshipping? W skrócie polega on na tym, że proces wysyłki przerzucany jest na dostawcę. Innymi słowy kupujesz tylko tyle towarów, ile zamówili Twoi Klienci. Sky shop oferuje 3 rodzaje pakietów: Basic (99 zł miesięcznie netto), Business (187 zł miesięcznie netto) i Advanced (299 zł miesięcznie netto). Możesz mieć gotowy sklep zintegrowany z hurtowniami oraz Allegro i bezpłatne wsparcie konsultantów.

Shopify

Jeśli marzysz o szerszej Klienteli i działasz w branży beauty lub biżuterii, spodoba Ci się Shopify. Operuje w 175 krajach! Strona główna jest anglojęzyczna, za to platforma umożliwia łatwe zarządzanie wysyłkami, płatnościami i całym procesem sprzedaży.

Selly

Również Selly umożliwia integrację z hurtowniami i wybór spośród gotowych szat graficznych. Platformę możesz testować za darmo przez miesiąc. Co ważne, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji SEO, żeby podnieść wskaźniki sprzedaży. Cennik to 119 zł miesięcznie w wersji Standard, 219 zł miesięcznie w wersji Plus i 319 zł miesięcznie w wersji Premium. Powierzchnia dysku to od 5 do 10 GB a transfer to 50, 100 lub 200 GB miesięcznie.

Shoplo

Nieco tańszą a więc bardziej opłacalną na początek wersją jest założenie sklepu na platformie Shoplo. Można ją również przetestować za darmo. W wersji Starter istnieje ograniczenie do 20 wariantów produktów (już od 49 zł miesięcznie).W wersji Pro (99 zł miesięcznie), Advanced (179 zł miesięcznie) i VIP (299 zł miesięcznie) nie ma już takich ograniczeń. Nie ma też ograniczeń co do transferu czy pojemności dysku.

Shopgold

Trochę inaczej to wygląda na platformie Shopgold. Tutaj mamy do wyboru trzy warianty: 1) Standard za 499 zł z VAT dla Osób mniej zainteresowanych informatyką, 2) Komfort za 699 zł z VAT dla Osób posiadających własną domenę oraz serwer i Pod Klucz za 779 zł z VAT, w pełni spersonalizowany. Sklep jest skonfigurowany a po zakupie Klient staje się właścicielem domeny. Możesz podpiąć szybkie płatności online, systemy ratalne, portale aukcyjne (Allegro) czy porównywarki cen. Możesz zintegrować go z hurtowniami czy Google. Wszystko w jednym miejscu.

Shoper

Popularna, tania i wygodna platforma, przyjazna dla Google. Za 35 zł miesięcznie możesz już sprzedawać w swoim sklepie (pakiet Złoty). Dostajesz wtedy możliwość dodania 10 000 produktów i 200 GB rocznego transferu.  Za 41 zł miesięcznie w pakiecie Platynowym możesz sprzedawać na wielu kanałach jednocześnie (20 000 produktów, integracja z Allegro, dodatkowe 5 GB na Twoje pliki i nielimitowany transfer). Jeszcze więcej oferują pakiety Diamentowy (106 zł miesięcznie, w tej cenie 50 000 produktów, 10 GB dodatkowego miejsca, brak limitu transferu i integracja z Allegro) i Premium (399 zł miesięcznie, ale w tej cenie jest również dodatkowe wsparcie przy wdrożeniu). Uwaga na prowizję od płatności Online Shopera – odpowiednio 1,59%, 1,39%, 1,29% i do negocjacji dla Klientów Premium.

WebWave

Tutaj również jedną z usług jest zaprojektowanie witryny internetowej i własnego sklepu. Przyjazna infrastruktura, wsparcie techniczne i częste promocje zachęcają do skorzystania z ich usług.

sklep internetowy - co warto wiedziec

Wybierz swoją branżę

Równie ważne (a nawet najważniejsze) jest to, co sprzedajesz. Dlatego nie od rzeczy byłoby przyjrzeć się, jak przedstawić Twoje produkty w możliwie korzystny sposób.  Pamiętaj też o tym, że obrót niektórymi  rodzajami towarów (waluty, broń palna, leki, wyroby alkoholowe, materiały wybuchowe) podlega dodatkowym regulacjom. Na przykład alkohol czy papierosy są objęte akcyzą.

Jak założyć sklep internetowy z biżuterią?

Handel biżuterią to nie tylko domena największych graczy na rynku. Teraz w Internecie można zapoznać się szczegółowo z bardziej atrakcyjnymi ofertami mniejszych podmiotów. Dokładna informacja o produkcie i wysokiej jakości zdjęcia potrafią wzbudzić zaufanie i przyczynić się do korzystnej dla wszystkich zainteresowanych transakcji. Ma być elegancko, luksusowo i glamour. Nie od rzeczy więc będzie wybór odpowiedniej palety kolorystycznej i spersonalizowanych rozwiązań, by wywołać właśnie taki efekt wyjątkowości i ekskluzywności. A jak obniżyć cenę? W Polsce działa ponad 100 hurtowni, z którymi można negocjować. Można też inwestować w projekty wykonane z niższej próby kruszcu czy też modele “bezpieczne”, jak medaliki czy kolczyki. Znane marki na pewno przyciągną Klientów. Chyba, że sprzedajesz biżuterię autorską, wtedy możesz pozwolić sobie na wyższe ceny.

Jak założyć sklep internetowy z odzieżą?

Handel odzieżą kwitnie i to nie tylko tą z drugiej ręki. Jeśli marzysz o rozwoju własnej marki odzieżowej, warto pomyśleć też o sprzedaży online. Zwróć uwagę na grupę docelową i kontakt z Klientkami. Dlaczego mają kupować właśnie u Ciebie? Gdzie i kiedy najchętniej to robią? Pamiętaj, że coraz więcej Osób stać na odzież ekologiczną, fair-trade czy z surowców wyłącznie roślinnych/wtórnych. Jeśli masz taką przewagę, koniecznie się tym pochwali zainwestuj w świetne zdjęcia! Zakładając sklep internetowy z odzieżą pamiętaj o integracji z blogiem, mediami społecznościowymi i portalami typu Allegro, żeby zwiększyć zasięg.

Jak założyć sklep internetowy z kosmetykami?

Kosmetyki tak jak odzież są produktami fizycznymi. Możliwość kontrolowania stanów magazynowych i automatycznego wystawiania faktur wiele ułatwią, podobnie jak możliwość sprzedawania towaru bezpośrednio od dostawcy. Zwróć uwagę na to, jak silna jest marka. Krótki skład, pozytywne opinie Klientek są bardzo ważne. Do zakupu skłaniają również brak składników pochodzenia zwierzęcego czy znak, że produkt nie był testowany na zwierzętach. Rozszerzenie działań o influencer marketing, marketing szeptany, bloga czy solidne opisy produktów z pewnością się opłaci.

O czym musisz pamiętać, zakładając sklep internetowy?

Rejestracja Działalności Gospodarczej;

Swoją działalność gospodarczą koniecznie musisz zarejestrować. Warto też zastanowić się, jak będziesz się rozliczać z Fiskusem. Koniecznie uwzględnij obsługę księgową w swoim kosztorysie! Na szczęście teraz wystarczy jeden prosty formularz i Profil Zaufany, by o wiele szybciej móc stać się przedsiębiorczynią lub przedsiębiorcą. Do wyboru masz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną (zarejestrowaną w CEIDG), jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną, z.o.o. lub akcyjną (rejestrowane w KRS). Jest również możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej, ale pod pewnymi warunkami: 1) W ciągu ostatnich 60 dni nie wykonywałaś działalności gospodarczej i 2) Nie przekraczasz połowy wynagrodzenia minimalnego (czyli 1300 zł). PKD dla sklepu internetowego to 47.91.Z.

Wybór formy  opodatkowania

Zakładając działalność gospodarczą trzeba również wybrać korzystną dla siebie formę opodatkowania. To może być ryczałt (w tym przypadku 3%), rozliczanie się na zasadach ogólnych lub podatek liniowy. Rozliczanie się ryczałtem może być opłacalne. Nie jest wysoki (3%) i nie wymaga wielu formalności. Ma jednak swoje wady: Nie masz możliwości naliczenia kosztów. Nie można też uzyskiwać przychodów z usług ubezpieczeniowych czy finansowych.

  • Zasady ogólne również mogą okazać się korzystne pod warunkiem nieprzekraczania progu skali podatkowej (85 528 zł dochodu). Może skorzystać z wielu ulg i udogodnień, niedostępnych dla płatników podatku liniowego.
  • Jako właścicielka/właściciel spółki prawnej stajesz się płatnikiem podatku CIT.
  • VAT czy nie VAT?

Najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie sprzedaży złóż w urzędzie skarbowym druk VAT-R, jeśli obracasz towarami objętymi podatkiem VAT. Jeśli obracasz wyrobami z metali szlachetnych lub objętymi akcyzą, automatycznie stajesz się czynnym płatnikiem podatku VAT. Ale jeśli:

  • Sprzedajesz rękodzieło;
  • Koszty działalności są niskie;
  • Sprzedajesz swoje produkty osobom prywatnym lub podmiotom, które nie mogą odliczyć VAT-u;

Śmiało możesz zostać nievatowcem. Natomiast w przypadku handlu B2B lepiej jest być czynnym płatnikiem VAT. Na szczęście w dzisiejszych czasach jest możliwość skorzystania z biur rachunkowych a nawet wynająć wirtualny adres z obsługą księgową (jeśli nie sprzedajesz produktów fizycznych to bardzo się opłaca).

Odprowadzenie składek ZUS

Trzeba się również ubezpieczyć. Suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego (ze składką na Fundusz Pracy) wynosi obecnie 1354,64 zł. Wraz z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym wysokość miesięcznych składek ZUS wyniesie  1431,48 zł (ze składką na Fundusz Pracy). Przedsiębiorczynie i Przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznego składania deklaracji ZUS-DRA. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy odprowadzasz składki na preferencyjnych/minimalnych zasadach a ich wysokość nie ulega zmianie. Wtedy dopuszcza się samo opłacanie składek. Należy to zrobić do 10 dnia miesiąca (gdy prowadzisz działalność jednoosobową) lub 15 dnia miesiąca (gdy zatrudniasz pracowników).Wysokość składek na zasadach preferencyjnych w 2021 roku to 840,00 zł a na zasadach ogólnych 3155,40 zł. Obecnie deklarację ZUS-DRA można wygenerować z systemu księgowego. Preferencyjne stawki ZUS obowiązują przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej.

Obieg dokumentów, adres i magazynowanie

Zastanów się, gdzie chcesz przechowywać towar przed wysyłką. W co go spakujesz? Kto dostarczy paczkę pod wskazany adres? Wynajem wirtualnego biura z obsługą e-księgowości i ewentualnie powierzchni magazynowej to absolutne minimum. Program magazynowy z systemem rezerwacji pozwala na bieżąco monitorować stan zaopatrzenia. Ciekawym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług WFirmy: Obsłuży sprzedaż, magazyn i rozliczenia z ZUS. Od 159 zł miesięcznie oferuje usługi biura rachunkowego. Mają specjalne usługi dla branży e-commerce jak integracja z Allegro i Marketplace oraz CRM.

Kasa fiskalna – trzeba czy nie trzeba?

Sprzedaż niektórych produktów musi być ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Są to między innymi gaz płynny czy części do silników. Szczegółowa lista znajduje się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dn. 31.12.2018. Innym kryterium jest wysokość obrotu w danym roku podatkowym. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej powstaje po przekroczeniu kwoty 20 000 zł netto obrotu rocznie ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Dropshipping? A może magazyn?

Dropshipping to taki model e-handlu, w którym towar znajduje się bezpośrednio u producenta i stamtąd trafia do Klienta. W modelu pośrednictwa stawka VAT będzie taka, jak w przypadku tego rodzaju usług (23%). W przypadku zakupu we własnym imieniu stawka zależy do towaru. Trzeba też uwzględnić w kosztach cło i akcyzę, jeśli sprowadzany towar z zagranicy (np. z Chin). Plusy? Ty redukujesz koszty zakupu i magazynowania, hurtownik ma pewność, że produkt zostanie sprzedany a Klient szybciej otrzyma paczkę. Minusem tego rozwiązania jest to, że nie masz kontaktu z towarem. Uproszczenie łańcucha dostaw ma znaczenie i się opłaca. 1) Brak fizycznego magazynu, 2) Poszerzenie wirtualnego zaplecza 3) Skrócenie czasu dostawy 4) Brak ryzyka inwestowania w niesprzedany towar… to przekonuje. Model dropshippingu ma jednak wady: Może zdarzyć się rzetelny dostawca, nie można sprawdzić jakości produktu czy pakowania, różna też będzie wysokość poniesionych kosztów (w zależności od ilości zamówień). 

Opisy produktów

Słowa sprzedają. Dosłownie. Dlatego warto zadbać o staranne, przemyślane opisy produktów. Bez ogólników, literówek i powtórzeń. Dlatego jeśli możesz, zatrudnij copywriterkę specjalizującą się w Twojej branży. Dobry tekst naprawdę sprzedaje: Jest starannie zredagowany, pozbawiony utartych wyrażeń i odnosi się do konkretnego produktu.

Fotografia produktowa

Dobre zdjęcie powinno być dokładne, korzystne i profesjonalne. Fotografia produktowa to nawet osobna dziedzina. I nawet jeżeli nie znasz tych wszystkich sztuczek sprawiających, że na opakowaniu nie widać rozmoczonych w mleku płatków śniadaniowych a wszystkie co do jednego wyglądają na takie chrupiące możesz zlecić sesję profesjonalistom albo samej zagłębić się w tajniki tej dziedziny. Jesteśmy “pokoleniem nanosekundy”: Chcemy wszystko już, teraz, natychmiast a dobre zdjęcie naprawdę potrafi przekonać do zakupu.

Poprzedni artykułNarcystyczne zaburzenia osobowości? Oto jak rozpoznać narcyza!
Niepoprawna optymistka. Wielka fanka jarmużu i papryczek chili. Działaczka w obronie praw zwierząt. Zawodowo pisze drugą książkę o marketingu online, prowadzi social media dla małych firm i zaraża pozytywną energią :)
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments