W tym wpisie przedstawię Wam kilka wskazówek odnośnie tego, jak przeprowadzać dobrą sprzedaż online na facebookowych transmisjach na żywo. Live’y sprzedażowe zyskują cały czas na popularności. Wydaje mi się, że niemal każdy z nas zna osobę, która dokonuje regularnie zakupów właśnie w taki sposób. A nawet jeśli nie, to jestem przekonana, że przynajmniej raz trafiłyście na live’a sprzedażowego podczas scrollowania swojej tablicy na Facebook’u.
Wielkie boom na sprzedaż na Facebooku miało miejsce w 2020 roku, kiedy rozpoczęła się pandemia i większość sklepów stacjonarnych musiała zostać zamknięta na określony czas. Poza sklepem internetowym, dla przedsiębiorców okazała się być to szansa na kontynuowanie biznesu, przenosząc go do Internetu i rozpoczynając pracę w obszarze social media oraz marketingu internetowego. Uchroniło to wiele firm przed zawieszeniem działalności lub nawet całkowitym zamknięciem. Pomimo tego, że w tym artykule skupiam się stricte na Facebooku to nie da się ukryć, że zarówno na tej platformie, jak i wielu innych kanałach, np. na Instagramie, sprzedaż online przez transmisje live to fantastyczne miejsce na rozpoczęcie własnego biznesu i świetny sposób na zarabianie, nie wychodząc z domu. Od czego trzeba zacząć? Jak prowadzić live sprzedażowy na Facebooku? Na co uważać? I o czym warto pamiętać? Poniżej kilka cennych wskazówek ode mnie. Mój osobisty poradnik dla Was.
Zasady i regulamin.
Spis
Nie będę się tutaj rozpisywać na temat aspektów prawnych, ale jeśli zastanawiacie się czy oby na pewno taka sprzedaż jest legalna to odpowiedź brzmi tak! Odsyłam Was do regulaminu Facebook’a, który jasno opisuje Wasze prawa, związane z posiadaniem sklepu na Facebooku i live streamingu. Chciałabym jeszcze tutaj dodać, że podejmując się takiej pracy, bardzo istotne jest to, aby w opisie lub przypiętym komentarzu, widoczny był regulamin sklepu/transmisji. Przed zrobieniem tego, musisz dokładnie przeczytać, jakie masz prawa jako sprzedawca, ale także jakie prawa mają kupujący.
W takim regulaminie powinny znajdować się następujące informacje:
* Sposób składania zamówień, * Koszt i sposób wysyłki,
* Czas realizacji zamówienia (w tym wysyłki),
* Wiadomość dotycząca tego, czy klient może zakupić/odebrać daną rzecz w sklepie stacjonarnym (jeśli go posiadasz),
* Jaką formę płatności akceptujesz.
Aktywność.
Jak przeprowadzić skuteczną sprzedaż? Aby o Twojej transmisji dowiedziało się jak najwięcej nowych ludzi – potencjalnych klientów, a nie tylko osoby, które już Cię wcześniej śledziły, polecam do zachęcania obserwatorów do tego, aby zapraszali do uczestnictwa w Waszych live sprzedażowym swoich znajomych. Mogą np. udostępniać go lub cały Twój fanpage. Wspomnij o tym w formie posta jeszcze przed rozpoczęciem samej transmisji. Na pewno dużym plusem będzie, jeśli systematycznie podczas jej trwania, będziesz o tym przypominać widzom. W zamian możesz oferować np. zniżkę dla jednej osoby, jeśli zbierze się na Twoim live określona ilość ludzi lub fajny, oryginalny konkurs. A jeśli zainteresowanym podobają się Twoje produkty nakłaniaj do zostawiania polubień oraz komentarzy, dzięki temu również zwiększa się zasięg. Na to wpływa również to, jak się wypowiadasz. Jeśli prowadzisz sprzedaż w ciekawy sposób, masz fajny content i pomysł na siebie, a do tego oferujesz dobrej jakości rzeczy, nie będziesz miała problemu z aktywnością i sprzedawaniem swoich produktów. Pamiętaj, że liczy się kliknięcie – nie bój się zachęcać ludzi do przekazywania informacji o Twojej stronie na Facebooku nowym klientom oraz klikania przycisku ,,Polub to”. To wręcz wskazane, jeśli chcesz utrzymać Twoją sprzedaż na wysokim poziomie i stale się rozwijać. Jeśli budżet Ci na to pozwoli możesz zatrudnić influencerów lub modelki, które będą promować transmisje sprzedażowe i przyciągną nowych użytkowników. Facebook Ads natomiast da Tobie możliwość kontrolowania wszystkiego, co dzieje się zarówno na Twojej stronie, jak i w menadżerze reklam. A dzięki reklamom masz możliwość dodania chatbota, który wyręczy Cię w jakimś stopniu w komunikacji z klientem.
Sprzęt.
Jeśli zależy Ci na tym, aby tworzyć naprawdę dobrej jakości live’y e-commerce, nie obejdzie się bez zakupu solidnego sprzętu. Twój smartfon powinien mieć kamerkę z przodu, abyś mogła na bieżąco czytać komentarze i widzieć, co dzieje się na ekranie, m.in. czy jesteś widoczna. Jeśli nie posiadasz statywu z uchwytem na telefon, warto się w go zaopatrzyć. Z pewnością będzie to dla Ciebie duża wygoda, a kupującym będzie się przyjemniej Ciebie oglądać. Powinien być on niewielki, ale mimo to masywny. Świetnie sprawdzają się te elastyczne. Internet oczywiście nie może być wolny. Powinien działać szybko i bez żadnych zakłóceń. Bez tego ani rusz! Dla własnego komfortu warto mieć drugi telefon lub laptopa obok, aby móc na bieżąco zbierać zamówienia. Jakość wideo ma naprawdę ogromne znaczenie. Jeśli zadbasz o to na samym początku, nie poniesiesz żadnej straty, a tylko zyskasz.
Numerowanie produktów.
Nadawanie numerów rzeczom, które reklamujemy będzie o wiele wygodniejsze. Przede wszystkim to duże ułatwienie w komunikacji z uczestnikami live’a sprzedażowego, który zainteresowane są zakupem danego produktu. Przykładowo, hasło ,,Biała bluzka M’’ tak naprawdę nie mówi nam za wiele, łatwo o pomyłkę, dlatego warto numerować każdy ciuch, aby uniknąć zamieszania i niepotrzebnych nerwów. Z takiego sposobu korzysta bardzo dużo osób i naprawdę świetnie się on sprawdza. A może macie inną alternatywę? Koniecznie dajcie znać w komentarzu.
Estetyka.
Pamiętaj o tym, że sceneria ma ogromne znaczenie. Wydawać się może, że to, co znajduje się za nami, nie przykuwa uwagi widza, ponieważ jest on zainteresowany nami i produktem, który pokazuje. Po części tak jest, ale uwierzcie mi, że odbiorcy zwracają uwagę na tło. Jeśli macie bałagan, będzie to nieprzyjemne dla oglądających transmisje online, nie świadczy to też dobrze o naszej firmie i pokazuje, że daleko nam do profesjonalizmu. Jako marka musimy się naprawdę dobrze prezentować, dbając o każdy szczegół, tak aby wszystko było ze sobą spójne. Klient widzi nasze starania i wie, kiedy wkładamy w naszą pracę całe swoje serce, a kiedy nie. Najlepszą opcją będzie postawienie na minimalizm – jednolity kolor ściany (najlepiej jasny), porządek, mała ilość rzeczy w tle. Pamiętaj o dobrym oświetleniu i prawidłowym ustawieniu statywu. I oczywiście nie zapominajcie o uśmiechu! 🙂 Niech to będzie nieodłączny element Waszych transmisji sprzedażowych na Facebooku.
Produkty.
Co możesz sprzedawać podczas transmisji live na Facebooku? Tak naprawdę masz szerokie pole do popisu. Mogą to być np. ubrania, biżuteria czy kosmetyki. Jest jednak lista produktów, których sprzedaż i promocja jest zakazana na Facebooku. To m.in.: alkohol, suplementy diety, zwierzęta, wyroby tytoniowe oraz związane z nimi akcesoria. To tylko kilka nich, dokładne informacje znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/policies_center/commerce.
Czy się nadaję?
Nie da się tutaj udzielić jednej konkretnej odpowiedzi. Każda z nas jest inna. Ja uważam, że zawsze warto spróbować. Tym bardziej, gdy posiadacie określoną wizję, jesteście kreatywne, zdeterminowane do działania, cierpliwe i nie brakuje Wam pozytywnej energii. Nic nie tracimy, a możemy jedynie zyskać. Dlatego, jeśli masz pomysł na własny sklep czy biznes online , który jednocześnie będzie Twoją pasją to sprzedaż produktów w taki sposób będzie wyłącznie kwestią czasu oraz wprawy, abyś poczuła się w tym jak ryba w wodzie! Jeśli marzycie o pracy zdalnej to czemu by nie spróbować? To na pewno świetne rozwiązanie dla mam, które nie mogą sobie pozwolić na pracę poza domem z wielu względów, ale nie tylko! Facebook daje nam naprawdę wiele możliwości, które powinnyśmy wykorzystywać. Rynek e-commerce stale się przeobraża i idzie ciągle do przodu. My też nie możemy stać w miejscu.
Pamiętajcie, że to determinacja pomaga osiągnąć nam to, co teoretycznie wydaje się być przecież niemożliwe, a ,,życie zaczyna się poza Twoją strefą komfortu’’. Działajcie! 🙂 Powodzenia.
Właśnie tego szukałam, jak zwykle meta przydatny artykuł. Brawo stylroom.pl !