Odpowiedzialność za swoje finanse, świadomość finansowa, niezależność – to pojęcia, które są teraz dość popularne. Wiąże się z nimi także jeszcze jedno: budżet domowy. Co się pod nim kryje? W jaki sposób łatwo możesz sporządzić taki budżet?
Budżet domowy jest skonstruowany bardzo prosto, podobnie zresztą jak każdy inny budżet. Ma on 2 strony – przychody i rozchody. Kiedy od sumy przychodów odejmiemy sumę rozchodów, otrzymamy saldo końcowe, czyli nadwyżkę albo deficyt.
Z nadwyżką mamy do czynienia gdy nie wydaliśmy wszystkiego, natomiast z deficytem – gdy wydaliśmy za dużo. Budżet domowy to coś w rodzaju uproszczonego rachunku finansowego, dzięki któremu możemy zarządzać finansami, które pozostają w naszej dyspozycji. Swoje wydatki i przychody można planować rocznie lub miesięcznie.
Uproszczona konstrukcja budżetu domowego
Spis
W Internecie można znaleźć mnóstwo wzorów budżetów, ale nie jest konieczne korzystanie z bardzo rozbudowanych tabeli czy formuł. W tym artykule posłużymy się następującym rachunkiem:
– Oblicz wpływy
– Oblicz wydatki stałe
– Oblicz saldo nr 1 (A-B)
– Oblicz wydatki zmienne
– Oblicz saldo końcowe (C-D)
Te punkty to tak naprawdę 5 kroków do stworzenia Twojego pierwszego budżetu domowego.
W następnych częściach tego artykułu przeczytasz o tym, w jaki sposób powinnaś przystąpić do kolejnych etapów tworzenia budżetu.
Jest to kolejny artykuł z serii oszczędzania i planowania domowego budżetu.
Koniecznie zajrzyj do każdego z nich jeśli chcesz optymalnie zarządzać swoimi wydatkami, oraz zaplanować strategię oszczędzania i cięcia kosztów co w skali roku okaże się odczuwalną sumą.
Cykl artykułów:
1. Budżet domowy – co to jest i jak nad nim zapanować?
2. 8 powodów dla których warto przygotować budżet domowych wydatków
3. Jak obniżyłam rachunek za telefon? Mój sposób + recenzja Nju Mobile
4. Ranking kont oszczędnościowych
5. 25 pomysłów na kobiecy biznes
A. Oblicz wpływy, czyli dodajemy przychody
Przystępując do budowania budżetu domowego w pierwszej kolejności określ wszystkie stałe wpływy – zsumuj dochody z tytułu umowy o pracę, umowy – zlecenia i o dzieło, wpływy z tytułu rent i stypendiów. W efekcie jeśli dodasz do siebie wszystkie wpływy, możesz być z siebie dumna, bo pierwsza część tworzenia budżetu, czyli przychody jest już za Tobą. Prawda, że szybko poszło? A więc pora na drugą część, czyli rozchody.
B. Oblicz wydatki stałe
Musisz określić rodzaje oraz wysokość wydatków stałych. Są to np. czynsz, rachunki za gaz, wodę, światło, telefon, Internet czy prąd i abonament. Wydatki stałe (inaczej sztywne) to takie wydatki, które musimy ponosić i których nie da się lub które bardzo trudno byłoby ograniczyć. Dodając do siebie te kwoty możesz przejść do następnego etapu sporządzania budżetu. Dobrze by było gdyby stosunek naszych dochodów do sumy tych wydatków nie wynosił więcej niż 50%. Jeśli jest inaczej warto byłoby zastanowić się nad redukcją tych wydatków – np. poprzez zmianę operatora telefonu czy zmianę dostawcy energii i w związku z tym trochę zaoszczędzić.
Zobacz też: 25 pomysłów na kobiecy biznes
C. Oblicz saldo nr 1 (A-B)
W trzecim kroku sporządzania budżetu odejmij od tego, co wyszło Ci w punkcie A to, co obliczyłaś w punkcie B (przychody – wydatki stałe).
D. Oblicz wydatki zmienne
Teraz znowu będziemy sumować wydatki, ale tym razem zmienne. Jakie dokładnie? Wszystkie te, których nie uwzględniłaś w dodawaniu wydatków stałych, czyli wydatki np. na
jedzenie i napoje,
na ubrania, dodatki, buty,
edukację,
środki czystości, środki higieniczne,
prasę,
dojazdy,
leki,
prezenty,
korepetycje,
wycieczki i inne.
Wśród tych wydatków warto wyodrębnić także rezerwę na nieprzewidziane wydatki, czyli określoną kwotę, którą dodasz do wydatków i która będzie stanowić zabezpieczenie na wypadek różnych wypadków. Inaczej budżet domowy może nie sprawdzić się w przypadku jakiejkolwiek awarii. Przykładowo może się zdarzyć tak, że zepsuje Ci się pralka, a nie przewidziałaś tego wydatku w budżecie. Wtedy wizytę hydraulika pokryjesz z rezerwy. Postaraj się spisać i określić kwotowo wszystkie kategorie, a następnie zsumuj je. Jak już to zrobisz, możesz przejść do piątego i ostatniego już punktu w sporządzaniu budżetu domowego.
E. Oblicz saldo końcowe (C-D)
Aby obliczyć saldo końcowe od salda obliczonego w punkcie C odejmujemy wydatki zmienne obliczone w punkcie D. W rezultacie uzyskujemy wynik końcowy, który może być albo ujemny albo dodatni. Dopóki jest ujemny to znaczy, że zaplanowałaś większe wydatki niż pozwalają na to Twoje finanse.
Dobrze by było, byś przejrzała listę wydatków zmiennych i ograniczyła niektóre z nich. Dodatkowo możesz zastanowić się nad redukcją niektórych wydatków stałych (negocjacje umowy, lub zmiana operatora. Ostatnio pisałam o tym jak udało mi się zaoszczędzić po zmianie sieci ). Jeżeli udało Ci się osiągnąć wynik dodatni to znaczy, że masz nadwyżkę. W razultacie jeśli uda Ci się dotrzymać planu i Twoje wydatki nie będą większe od zaplanowanych, a wpływy nie będą mniejsze. Wówczas zostaną Ci pieniądze, które będziesz mogła zaoszczędzić.
Plan oszczędzania
Warto ustalić kwoty na tak zwaną czarną godzinę, które odkładamy co miesiąc. Ponieważ będzie nam to łatwiej kontrolować i może to być zarówno 50, jak i 200 zł. Grunt, żeby zaszczepić w sobie systematyczność, aby nagła awaria samochodu nie sparaliżowała całego domowego budżetu!
Kolejne artykuły z tej serii wkrótce. Dajcie znać czy wam się podobają!
Od lat mam tabelkę w Excelu. Jak zobaczyłam ile wydaje to się przerazilam
Najlepiej korzystać z programów. Bardzo ułatwiają życie i nie trzeba robić jakiś tam tabelek w excel.