Jak znaleźć czas?
Obecnie ludziom coraz trudniej jest znaleźć czas. Brakuje go nam bardzo. Cierpią na tym nasi bliscy, przyjaciele i… my same. Nie da się go kupić za żadne pieniądze, nie sprzedają go w sklepach ani nawet u zegarmistrza, a biegnie nieubłaganie. Co zrobić, by wreszcie znaleźć czas? Zobacz nasze 5 wskazówek jak przestać marnować czas.
Wiele rzeczy już przetestowałam, nad wieloma nadal pracuję. Doskonale wiem jak to jest usiąść do komputera dodać kilka postów na firmowego fanpage, a później obudzić się za trzy godziny przeglądając wall czwartej koleżanki i jej zdjęcia z wakacji 😉
1. Chcesz znaleźć czas? Unikaj marnowania
Spis
Jeśli zależy Ci na tym, pozyskać czas, zrezygnuj z tego, co go pochłania i marnuje. Czy stanie się coś jeśli nie obejrzysz nowego odcinka ulubionego serialu? Czy świat przestanie istnieć, kiedy nie obejrzysz wszystkich zdjęć, jakie Twoi znajomi wstawiają na Facebooka, nie przeczytasz i nie odpowiesz na wszystkie nowe posty na forum albo nie dotrzesz do przysłowiowego „końca Internetu” na YouTube? Kiedy nie sprawdzisz jakie nowe ubrania zostały ostatnio dodane na stronie internetowej Twoich ulubionych sklepów zaoszczędzisz trochę minut, a może nawet godzin. Przeglądanie aukcji na portalach aukcyjnych bez wyraźnej woli zakupu czegokolwiek także marnuje cenne chwile. Przy odrobinie chęci i silnej woli możesz zrezygnować z czynności, które pochłaniają Twój czas. Poświęć go na ważniejsze rzeczy.
2. Lista rzeczy do załatwienia
Aby w ciągu dnia zrobić wszystko to, co masz zaplanowane, przygotuj listę czynności, które będziesz robiła. Poziom ich szczegółowości zależy od Ciebie. Taka lista może zawierać jedynie zarys czynności do wykonania koncentrujący się wokół kojarzonych z nimi pojęć (typu „zrób zakupy”) lub zawierać detale (np. „kup chleb”, „kup masło”, „wybierz tort urodzinowy”). Obok czynności narysuj kwadracik, który odhaczysz, gdy wykonasz daną rzecz z listy. Jeśli zrobisz wszystko co powinnaś dość sprawnie i szybko, jest szansa, że zostanie Ci trochę czasu, który poświęcisz na to, co chcesz. Dodatkowo takie rozwiązanie samo w sobie może okazać się dla Ciebie motywujące – za wykonanie danej czynności masz nagrodę – odhaczenie lub wykreślenie jej z listy (co będzie lepsze sama zdecyduj). Plusem listy jest też to, że sama widzisz ile już zrobiłaś i ile Ci jeszcze zostało, dlatego możesz wstępnie oszacować czas, który będzie Ci potrzebny na dokończenie zaplanowanych zadań. Dzięki notatkom nie zapomnisz też o tym, co powinnaś zrobić.
3. Nie bierz na siebie za dużo
Jeśli masz problem z brakiem czasu być może wzięłaś zbyt dużo rzeczy na swoje barki. Staraj się nie obiecywać czegoś, czego prawdopodobnie nie uda Ci się spełnić. Jeśli studiujesz, pracujesz, chodzisz na praktyki, do szkoły policealnej i na kurs tańca, a Twoja ciocia prosi Cię byś dawała korepetycje dla Jasia, zrezygnuj z czegoś by zająć się jego edukacją, bo możesz się zwyczajnie nie wyrobić. Proszenie o pomoc nie jest niczym złym, uczy pokory. Jeśli wiesz, że nie zdążysz przygotować obiadu i posprzątać całego domu przed przybyciem gości, poproś męża i dzieci, by Ci w tym pomogli. Swoją drogą wspólne sprzątanie lub gotowanie może być fajną i bardzo pożyteczną sprawą. A może stanie się to stałą praktyką?
4. Wykorzystuj czas w 100%
Dojeżdżasz do pracy lub na studia autobusem lub pociągiem? Poświęć czas spędzony w środkach transportu na czytanie, uczenie się nowych rzeczy lub powtarzanie słówek z angielskiego. Czekasz na wykłady? Zbierz grupę i popracujcie nad projektem albo udaj się do biblioteki i wypożycz książki, które wykorzystasz podczas pisania pracy magisterskiej. Stoisz w długiej kolejce do kasy? Zadzwoń do kogoś znajomego i zapytaj co u niego słychać. Siedzisz w kuchni i czekasz aż ziemniaki się ugotują? Przygotuj w tym czasie sałatkę lub rozczyń ciasto na niedzielny deser. Staraj się wykorzystać czas, którego nie zauważasz i który się dłuży.
5. Doceniaj chwile i nie rób niczego z automatu
Kiedy coś robisz, przerwij czynność na chwilę i po prostu zapytaj samą siebie, co robisz i dlaczego. Żyj świadomie, myśl o tym co w danej chwili robisz i rób to NAPRAWDĘ. Pamiętaj, że sekunda, która przed chwilą minęła już nie wróci. Jak ją wykorzystałaś? Jeśli przykładowo piszesz pracę magisterską, a kątem oka oglądasz telenowelę lub piszesz z kimś na gadu gadu to prawdopodobnie ani nie przybędzie zbyt wiele tekstu w Twojej pracy, ani nie zrozumiesz wiele z filmu. Doceniaj chwile, które przemijają i czas, który ktoś Ci daje. Staraj nie spóźniać się na spotkania. Czasu nie można dokupić. Gdyby się dało, ceny byłyby wysokie, bo popyt byłby pewnie duży.
6. Korzystaj z list i zestawień
Mając dużo czasu możemy szukać najlepszych i najwygodniejszych rozwiązań. Ale jeśli goni nas czas warto korzystać z gotowych zestawień i list, które już zostały opracowane. Przykładem jest napisana przeze mnie lista 36 Najlepszych narzędzi do prowadzenia strony + Bank Zdjęć w której skondensowałam wszystkie najczęściej używane przeze mnie narzędzia do prowadzenia bloga. Wiele czasu zajęło mi rozpracowywanie ich, oraz szukanie wśród wielu podobnych. Później całe dwa dni poświęciłam na napisanie artykułu. Wiem, że wielu z was już pomógł i bardzo mnie to cieszy. Jest to przykład tego, że warto korzystać z gotowych zestawień i przetestowanych rozwiązań zwłaszcza jeśli mamy mało czasu.
7. Odpuść perfekcjonizm
Problemem nad którym pracuję najdłużej to za duże poświęcanie uwagi i czasu jednej czynności. Przykładem jest praca na rzecz tego bloga i np. przygotowywanie obrazków. Zrobienie grafiki, dopasowanie kolorów, układu, dodanie logo. A może bardziej po lewej, a może bardziej różowo. Serio? Czy komuś to robi różnicę? Ale do tego trzeba dojrzeć 😉
A jakie są Twoje sposoby na lepszą organizację czasu ?
Ciężko z tym odpuszczeniem perfekcjonizmu, ale małymi kroczkami i może…